Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views :
Winter Is Coming

De Nederlandse Game of Thrones fansite

The Bells – Seizoen 8 Game of Thrones review

/
/

Ok. Adem in. Adem uit. Wat een heftige aflevering met zoveel spanning en emotie. De een-na-laatste aflevering van seizoen 8 Game of Thrones, The Bells, was geweldig. Als je de aflevering nog niet hebt gezien, kan je beter niet verder lezen vanwege spoilers. Laatste kans om weg te kijken!

Tyrion en Varys episode 5 season 8 Game of Thrones

Gedood door zijn beste vriend

De 78 minuten lange aflevering begint met verraad. Iets waar Varys al lang om bekend staat, maar waar hij altijd onderuit kon komen. Tot nu. Tyrion heeft zijn beste vriend bij Daenerys aangegeven en zijn laatste woorden waren: “Ik hoop dat ik het verkeerd heb.” Ter dood veroordeeld door zijn nieuwe koningin, Daenerys. Dit omdat hij Jon Snow, de rechtvaardige erfgenaam van The Iron Throne, koning wilde maken. Dit, omdat hij voorzag dat Daenerys de voetstappen van haar vader, The Mad King, zou volgen…

Rouw

Dit alles door rouw, denk ik. Rouw, omdat Jon Snow niet meer verliefd is op Daenerys. Hij was de enige die Daenerys nog echt nog vertrouwde. Totdat ze erachter kwam dat Jon, ondanks haar smeekbede, toch aan Sansa heeft verteld wat zijn echte identiteit is. Rouw, omdat haar enige echte vriendin Missendei is onthoofd door haar rivaal. Rouw, omdat ze alleen is in de wereld.

Rouw is haast een rode draad in dit seizoen, want iedere aflevering gaan er meer karakters dood dan er in de afgelopen jaren per seizoen dood gingen. Het gaat allemaal wel erg snel vergeleken andere seizoenen. Na het verlies van Missendei, ser Jorah Mormont en de liefde tussen haar en Jon… Wie en wat heeft ze nog over?

Ze wil een koningin zijn waar mensen van houden. Zoals ze van Jon Snow houdt. Zoals iedereen van Jon houdt. Maar ze beseft dat ze dat (nog) niet heeft in deze nieuwe wereld voor haar, Westeros. Ook al is het de wereld waar ze vandaan komt en waar al haar voorgaande generaties heerschappij over hadden. Het enige dat ze dan nog over heeft is angst. En dat is geen goede motivatie voor een nieuwe heerschappij.

Daenerys aflevering 5 seizoen 8 game of thrones

Jaime, the stupidest Lannister

Na het horror einde van de aflevering zou je dit stukje bijna vergeten. De laatste hereniging van Tyrion en Jaime. Dit vond ik echt het mooiste stukje: “Cersei noemde me ook wel de stomste Lannister aller tijden.” Want met trots droeg hij zijn gouden hand waardoor hij natuurlijk door het noordelijke leger werd herkend en is opgepakt.

Tyrion hoorde dat van Daenerys en hielp hem een laatste keer. Niet alleen voor Jaime, maar ook als laatste poging tot de overlevering van The Red Keep door zijn zuster zonder geweld. “Overtuig haar om samen te vluchten naar Pentos en laat de klokken luiden. Dat is de enige manier om te overleven”, zei Tyrion tegen Jaime. Want als de klokken luiden, weet hij en Daenerys dat mensen en de stad zich overgeven. Dit alles omdat Jaime de enige persoon is die Tyrion echt dierbaar is.

Ook zo mooi: Jaime is de enige persoon die hem (Tyrion) als persoon in plaats van een monster heeft behandeld in zijn jeugd. Die dankbaarheid zal hem altijd achterna blijven waardoor Tyrion hem keer op keer redt. En keer op keer dat hij teruggaat naar zijn Cersei. Maar Jaime moet liefde voor zijn zus ook met de dood bekopen…

The Last War

En dan begint The Last War. De troepen staan klaar voor The Red Keep. Spanning stijgt. Zal Drogon het overleven? Alle kruisbogen, ter land en ter zee, staan klaar om die ene laatste draak te doden. Maar dan… De kruisbogen vallen als lucifers om door Drogon. Is het zo makkelijk? Eigenlijk is The Last War echt een schijntje vergeleken The Great War in aflevering 3. Wat een aanfluiting.

En wat dacht je dan? Draken zijn de enige reden waarom Targaryens in de eerste plaats de Iron Throne konden claimen. Het was een fluitje van een cent. Maar dan komt het. Hier komt dan eindelijk naar voren waar Varys het ook over had: “Bij de geboorte van iedere Targaryen wordt een munt opgegooid door de goden.” Het is dus maar de vraag of de Targaryen die wordt geboren goed of kwaad zal zijn. Hij twijfelde over welke munt er zou zijn gegooid bij Daenerys, maar wist zeker dat Jon wel de goede kant van de munt had. En daarom zijn zinnen op Jon had gezet. Maar hier kwam Daenerys’ kant naar boven…

Waar we in alle seizoenen nog meeleefden met Daenerys. Dat zij de beste ruler zou zijn voor Westeros, is het geloof in haar tijdens The Last War in twijfel gebracht. Want nadat ‘The Bells’ luidden… Toen de stad en Cersei zichzelf overgaven… Laaide Daenerys het vuur op. De stad, de duizenden onschuldigen die Tyrion en Varys wilden redden… De stad die Daenerys wilde ‘bevrijden’, werd na de bevrijding alsnog in vuur en vlam gezet. En daardoor werd ook opnieuw de aanval geopend terwijl de stad zich overgaf.

Jon

Ook al doet Jon alles voor zijn koningin… Dit gaat te ver. Hij zit vol verwarring en is radeloos met wat hij moet doen nadat Daenerys het teken geeft om verder te vechten na overlevering van de stad. Hij probeert wel iedereen weg te krijgen, maar met zoveel adrenaline is dat ook niet te stoppen. Verkrachting, dood en geweld is wat over blijft. Geen regels meer en niemand is te stoppen. Pas als de energie op is, kan hij zijn mannen weer terug krijgen. Nadat de stad is gesloopt…

Sandor Gregor Clegane Mountain Hound aflevering 5 seizoen 8 game of thrones battle

Arya en The Hound

De vernieling van de stad is expres vanaf de grond gefilmd door de regisseurs. Dus niet vanuit het oogpunt van Daenerys, die waarschijnlijk vol woede zit om haar persoonlijke wraak, maar vanuit de slachtoffers en onschuldigen op de grond. Slachtoffers die al haar adviseurs wilden voorkomen. En om sympathie te krijgen met de gewone mens wordt Arya daar neergezet. Te laten zien wat Daenerys echt aanricht. Net nadat Arya eindelijk erachter komt dat een hele leven vol wraak niet het leven is wat ze wil.

Want nog een held gaat heen. Sandor Clegane komt eindelijk halen wat hij zijn hele leven wilde halen. Wraak op zijn broer Gregor, The Mountain. En dat in een gevecht op de trap die nergens meer naartoe gaat. En zijn wens voor wraak, het gevecht met The Mountain, wordt ingewilligd.

Net als in seizoen 4 (aflevering 8) is het een fantastisch gevecht waar alweer de ogen (nu van The Hound) worden ingedrukt. (Ik kon wéér niet kijken. Alleen met een half scherm.) Zijn broer Gregor Clegane, The Mountain, onverslaanbaar is met een gewoon mes of zwaard. ‘Don’t mess with The Mountain’ is hier het moraal van het verhaal. Je kan hem alleen doden, als je zelf ook dood gaat.

Hoe mooi (of erg) is het dan dat ze samen ten onder gaan in het vuur. Het vuur waar Sandor al heel zijn leven bang voor is, maar nu voor kiest. Door wraak zijn angst overwint. Wauw. Briljant geschreven. Alles is voorbij.

Cersei Jaime aflevering 5 seizoen 8 game of thrones

Jaime en Cersei

Nog bizarder. Jaime en Cersei! ZE ZIJN ER NIET MEER! Beiden weggevaagd door stenen. Met een dood die Jaime al eerder in Game of Thrones beschreef. Tegen Bronn zei hij dat de mooiste dood in de armen van je geliefde is. Die dood wordt hem door de schrijvers gegund.

Maar daarvoor moet hij eerst langs Euron. Eindelijk de menigte ontvlucht en bij de vluchtroute van The Red Keep aan te zijn gekomen, wil Euron de King’s Slayer nog ‘slayen’. Ook al krijgt Jaime twee messteken. Zijn liefde voor Cersei is groter dan Eurons liefde voor haar.

En zo doodt Jaime Euron met als laatste woorden: “Ik doodde de King’s Slayer.” Niets is minder waar. Jaime’s dood is erger. De dood door het instorten van The Red Keep met zijn Cersei, geliefde en zus, in zijn armen. Huilend zegt ze: “Ik wil nog niet dood.” Maar tevergeefs. Ook weer een scène die veel te snel gaat in mijn beleving.

The end is near

Wanneer Arya opstaat (na dood en verderf) en het enige dat levend in haar buurt is, een wit paard is, komt Hollywood weer naar boven. Natuurlijk. Tussen al die verbrande lijken, staat een wit paard nog eventjes in haar glorie op een leeg stukje straat. De ‘ik-zat-in-een-drukke-kroeg-naast-een-lege-kruk-gehalte’ komt dan erg naar boven in me. Maar het zal een symbool zijn.

De Mad Queen is nu een feit. De angst is gezaaid. Eindelijk wordt de laatste wens van haar vader vervult: “Burn them all.” Ook al heeft Daenerys paarse ogen in de boekenreeks van Game of Thrones… In de show zijn de ogen van Emilia Clarke groen… Zijn dit de groene ogen die Arya nog moet doden?

Review: Wauw. OMG. Wauw. Dit is echt het einde. Een einde van de era Game of Thrones-serie. Einde van alles wat is opgebouwd. Jaime, Cersei, Sandor (The Hound), Gregor (The Mountain), Varys en Qyburn… Allemaal ten onder in één aflevering. Zoals ik al zei: er gaan echt meer karakters dood dit seizoen dan dat er dood gingen PER seizoen in de afgelopen jaren. Wat was jouw meest heftige moment van deze aflevering?

• Facebook
  • Twitter
  • Pinterest