The Door

Isaac Hempstead Wright als Bran Stark en Vladimir Furdik als The Night King. Credit: Courtesy HBO
Isaac Hempstead Wright als Bran Stark en Vladimir Furdik als The Night King. Credit: Courtesy HBO

Aflevering 5 heet The Door en eindelijk weten we waar de titel echt op slaat. Henk lukt het helaas niet om de afgelopen aflevering door te nemen, dus neem ik de vijfde aflevering dit keer met jullie door. Er staan weer veel scènes op het programma die niet erg spannend zijn, maar wel belangrijk voor het verhaal. Het einde was allesbehalve saai. Ik heb het einde met open mond en bijna een traan in mijn ogen bekeken. Heb je aflevering nog niet gezien? Lees dan niet verder in verband met spoilers!

Sophie Turner als Sansa Stark en Aidan Gillen als Petyr “Littlefinger” Baelish. Credit: Helen Sloan/HBO
Sophie Turner als Sansa Stark en Aidan Gillen als Petyr “Littlefinger” Baelish. Credit: Helen Sloan/HBO

Sansa

Sansa ontmoet Petyr Baelish op Castle Black na haar ontsnapping aan het horrorachtige Winterfell waar Ramsay Bolton aan het bewind staat. Ze is woedend op de Mocking Bird, want het enige wat Ramsay aan haar heel heeft gehouden, is haar gezicht.

Ze laat weten hem nooit meer te willen zien sinds hij haar heeft gered van monsters en heeft gebracht naar andere monsters. Hij heeft vreselijke spijt en wil er alles aan doen om het recht te zetten, waaronder strijden tegen Ramsay. Als dat niet het antwoord is dat ze wil horen, zegt hij dat haar oom Brynden Tully, ook wel bekend als Blackfish, zijn leger heeft hervormd in Riverrun. Hierop volgt een nieuw avontuur voor Sansa en Jon Snow om versterking te halen voor hun leger om Winterfell te heroveren.

De mooiste scène van Sansa vind ik dat ze Jon laat zien dat ze een wolf in zijn kleding heeft gezet, net als in haar jurk. De Starks zijn terug! Oh ja, en pas in deze aflevering is het overduidelijk dat Tormund wel degelijk een oogje op Brienne heeft. En dat er een liefde opbloeit zoals de regisseur al min of meer heeft bekent in interviews? Liefde blijft een raadsel.

Credits: HBO
Credits: HBO

Daenerys

In plaats van Jorah Mormont na twee keer opnieuw te verbannen, beveelt ze hem te genezen van zijn dodelijke ziekte. Aangezien hij haar heeft gered, wil ze niets anders dan dat hij naast haar zijde staat als ze Westeros herovert. Dit nadat hij eindelijk openlijk de liefde heeft verklaard aan zijn koningin. ‘En dat hij voor altijd van haar zal houden’, aldus de reddende engel.

Na het vurige spektakel heeft ze nogmaals een Dothraki leger dat zich achter haar schaart. Met Daario Naharis aan haar zijde gaan ze terug naar Meereen. De stad waar Tyrion een Red Priestess heeft gevraagd het woord te verspreiden dat een adviseur (eigenlijk een held), Tyrion dus, de stad heeft gered van de gruwelijke moorden door de Sons of the Harpy. Maar als Lord Varys kritiek uit, legt de priesteres de vinger op een zere plek. “Wat hoorde je toen je meester je geslachtsdelen in het vuur gooide? De Heer van het Licht riep een naam.” Erg bijzonder wat ze hiermee zou bedoelen. Voor het eerst heeft iemand hem het zwijgen opgelegd. Is dit de samenwerking die Tyrion nou wel echt aan moet gaan?

Credits: HBO
Credits: HBO

The girl has no name

Arya Stark doet in Braavos erg haar best om een meisje te zijn zonder naam. Terwijl ze door blijft vechten, gelukkig weer met zicht, wordt ze telkens op de grond gesmeten door haar tegenstander. Totdat Jaqen H’ghar haar haar eerste opdracht geeft om iemand te vermoorden. Het is de actrice die Cersei speelt in het toneelstuk over het einde van Robert Baratheon. Een emotioneel moeilijke opdracht, omdat zij tijdens de (echte) onthoofding van Ned Stark ook al in het publiek stond. Toen was ze nog heftig emotioneel, nu kijkt ze naar het toneelspel met een stalen gezicht. Wordt ze dan eindelijk een echte ridder zonder gezicht?

Nog een frappant detail: voor het eerst (misschien wel in de geschiedenis) is frontaal een mannelijk geslachtsdeel te zien! De acteur die Joffrey speelt, laat zijn geslachtsdeel zien aan de cast en klaagt dat hij twee wratten ziet op zijn lul. “Over een paar jaar zijn ze weg”, reageert een tegenspeler. Uiterst bijzonder voor een serie.

Credits: HBO
Credits: HBO

Brandon

Brandon heeft deze aflevering een grote hoofdrol in de meest spannende scène. Naast dat we eindelijk weten hoe White Walkers zijn ontstaan, een creatie van de Children of the Forest om de mensheid te verjagen, weten we ook meer over Hodor.

Wanneer iedereen ligt te slapen, duikt hij stiekem naar de wortels van de Weirwood Tree om weer een visioen te krijgen. Het is een bizarre nachtmerrie. Hij ontmoet de Night’s King in een van zijn ‘visioenen’. Terwijl in de andere visioenen niemand hem kan zien staan, zien de White Walkers echter wel Brandon staan in het leger. Daarnaast kijkt hij niet alleen naar Brandon, maar houdt hij hem vast als hij wil ontsnappen.

nights king
Zo maakten Children of the Forest van mensen White Walkers. Credits: HBO

Een verkeerde keus, want nu kunnen de White Walkers hem vinden, en vallen ze dan ook aan om hem te pakken. Het betekent het einde van de Three-eyed Raven. “Laat me achter. Het is tijd.” En zo redden Meera, Summer (zijn direwolf), Leaf (een van de Children of the Forest) en Hodor Bran uit de (letterlijke) brand. Helaas overleven Leaf en Summer de aanval niet. Ontsnapt aan de White Walkers en de Night’s King.

Als ik even mag evalueren over het verhaal in de boek en de series, is Brandon hier wel erg snel toe om de Three-eyed Raven te vervangen. Ik kan me uit de boeken herinneren hoe lang en vooral hoe langzaam zijn training duurde. Aangezien de oude man alle tijd van de wereld had, was dit proces dan ook tergend langzaam. Fijn dat het eindelijk iets sneller gaat. Voor mijn gevoel had het langer mogen duren, maar voor de fervente serieliefhebber lang genoeg.

Credits: HBO
Credits: HBO

HODOR

De scène die niemand heeft zien aankomen. Ein-de-lijk weten we waar de naam Hodor vandaan komt. Wanneer Meera Brandon wegtrekt uit de brandende Weirwood Tree, geeft ze Hodor de duidelijke opdracht om de White Walkers tegen te houden.

Ondertussen zien we Brandon in de verleden tijd in Winterfell toen Hodor gewoon nog kon praten. Meera probeert hem lange tijd wakker te maken, omdat ze MOETEN ontsnappen. In de verte hoort hij wel haar stem, maar hij komt niet uit zijn visioen. “Hodor moet wakker worden, zodat hij je kan dragen.” Dan gebeurt er iets bijzonders. Brandon neemt het lichaam van Hodor over, zodat hij Brandon kan wegslepen.

Terwijl Meera roept: “Hold the door!”, hoort Brandon dit in Winterfell, en ziet hij Hodor een toeval krijgen terwijl hij Meera’s woorden herhaalt: “Hold the door!” Omdat Bran dus in het lichaam van Hodor zit, maar ook bij Hodor is in het verleden, worden de gedachtes gemixt schat ik zo. Later kort hij de zin af, langzaam aan, naar Hodor.

Dit vond ik zo’n fantastische (en trieste) scène waarin ineens alles duidelijk wordt! Wat vonden jullie van dit spetterende einde?