Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views :
Winter Is Coming

De Nederlandse Game of Thrones fansite

Emilia Clarke over Game of Thrones seizoen 2

/
/

Emilia Clarke als Daenerys TargaryenToen we Dany voor het laatst zagen, bevond ze zich ergens aan de rand van een spirituele plek. Maar in seizoen twee komt ze met een harde smak weer in de alledaagse werkelijkheid terecht en moet ze omgaan met de kaarten die het leven haar gegeven heeft. Alles frustreert haar onwaarschijnlijk. Ze moet immers niet alleen onder ogen zien dat ze een vrouw is in een mannenwereld. Ze is een meisje in een mannenwereld.

Beschrijf eens waar jouw personage Daenerys Targaryen zich aan het begin van het tweede seizoen bevindt.

Emilia Clarke: Toen we Dany voor het laatst zagen, bevond ze zich ergens aan de rand van een spirituele plek. Maar in seizoen twee komt ze met een harde smak weer in de alledaagse werkelijkheid terecht en moet ze omgaan met de kaarten die het leven haar gegeven heeft. Alles frustreert haar onwaarschijnlijk. Ze moet immers niet alleen onder ogen zien dat ze een vrouw is in een mannenwereld. Ze is een meisje in een mannenwereld. Als je er eventjes bij stilstaat, is dat eigenlijk allemaal erg schokkend, temeer omdat ze zich nu niet meer kan verschuilen achter Drogo. Alles komt op haar schouders terecht. Wat mij betreft voelt Dany zich tijdens dit seizoen onwaarschijnlijk eenzaam en begint ze iedereen rondom haar in vraag te stellen.

Ik denk dat de druk voor haar dus erg groot is. Gekroonde hoofden torsen een zware last.

Je bent wellicht een van de weinige actrices ter wereld wier tegenspelers drie draken zijn. Hoe ging dat in zijn werk?

Emilia Clarke: Tijdens de camerarepetities gebruikten we – ik mag ze geen speeltjes noemen, of de mensen van de computeranimatie zouden me scheef bekijken – maar laat ons zeggen levensgrote schaalmodellen waarmee ik tijdens de repetities kon samenwerken. Volume en gewicht zaten perfect, en ze lieten perfect toe om oogcontact te houden, zodat het achteraf correct kon ingevuld worden in de CGI. Ze maakten iets vreemds en moederlijks in mij wakker. Ik stelde me echt beschermend op. Toen we effectief gingen filmen, waren ze plots verdwenen. Dat was ook wel goed omdat mijn verbeelding op die manier aan de slag moest.

Een moederlijke band met draken?

Emilia Clarke: Enorm. Ik had er dan ook een volledig seizoen naartoe gewerkt. Het is een rode draad van het eerste seizoen, die vreemde aantrekkingskracht tussen Dany en de draken. En wanneer ze in de laatste scène ook effectief verschijnen, is het net alsof ik hen had gebaard. Dus beschouw ik ze echt wel als mijn kinderen. Het is het enige wat Dany heeft. Verder is er niemand die ze de volle 100% kan vertrouwen. Ze zijn eigenlijk een uitbreiding van haarzelf.

Stel ons even aan hen voor…

Emilia Clarke: Ze heten Drogon, Viserion en Rhaegal. Rhaegal is vernoemd naar mijn oudste broer Rhaegar, die omkwam op zee nog voor ikzelf geboren was en naar wie ik ook mijn ongeboren kind heb vernoemd. Viserion is vernoemd naar mijn broer Viserys en Drogon naar mijn echtgenoot, Drogo. Drogon is de zwarte draak, en ook de grootste, gemeenste van de drie. Als het er heet aan toe moet gaan, is hij de draak die de klus klaart. Viserion is groen, een beetje geniepiger en gewiekster. En Rhaegal is degene die ik als de baby beschouw: de gouden jongen.

Zullen de draken haar wapens worden naarmate ze groter worden? Mogen we ons aan enkele spetterende drakengevechten verwachten?

Emilia Clarke: Wees gerust. Net als de wolven in de reeks zijn de draken fanatiek trouw aan hun meester en stellen ze zich uitermate beschermend op. Ze handelen als één geheel.

Hoe groot worden ze?

Emilia Clarke: Fans van de boeken weten intussen dat ze groot genoeg zullen worden om bereden te kunnen worden. Een opwindend vooruitzicht voor mij, maar zover zijn we nog lang niet.

We zijn nu één seizoen ver, maar hoe heeft meespelen in een absolute successerie als Game of Thrones jouw leven veranderd?

Emilia Clarke: Alles in mijn leven is compleet veranderd. Ik heb nog geen stapje achteruit kunnen zetten om het volledige plaatje te zien. Ik neem elke dag zoals die komt. Want ik leer bij. Elke dag opnieuw doe ik nieuwe ervaringen op. Toch probeer ik om mezelf te blijven en mezelf voor te houden dat elke hype uiteindelijk niets anders is dan lucht en schone schijn. Wat ik belangrijk vind is dat ik eerst en vooral wil acteren. Ik check het internet nooit, ik kom er nauwelijks toe om mezelf op het scherm te bekijken, dus hou ik alles bewust op een afstand. Als iemand iets heel erg moois over mij zegt, of als er iets fantastisch gebeurt, dan zal iemand mij dat wel vertellen. En als iemand iets vreselijks beweert, dan zal mijn moeder wel de eerste zijn om me te verwittigen.

Heb je de boeken al gelezen om te ontdekken wat er met je personage gebeurt?

Emilia Clarke: Ja, ik lees ze wel, maar enkel tot op het moment van de filmopnames waar we mee bezig zijn, zodat ik niet te ver op mezelf kan vooruitlopen. Ik ben nu in boek vier bezig. In de verhaallijn rond Dany doen zich elk nieuw seizoen grote ontwikkelingen voor, dus mag ik niet te ver vooruitlopen. Anders zou ik vergeten waar ik me bevond.

Zijn de boeken een hulp of een hinderpaal, als bronmateriaal?

Emilia Clarke: Een hulp, absoluut. Het is als een spiekbriefje. Elke acteur doet het anders, maar voor mij is het als een vangnet. Wanneer ik in de war ben of onzeker over hoe we van A naar B naar C komen, dan grijp ik naar het boek, waar ik altijd het antwoord terug zal vinden.

Wat is Dany’s grootste beweegreden, denk je zelf?

Emilia Clarke: Het verschil tussen Dany en de andere personages uit de reeks is dat haar streven niet is ingegeven door een egocentrische ambitie. Het is haar lotsbestemming en als dusdanig iets waarover ze geen controle uitoefent. Ze is ermee geboren en is er lange tijd van weggevlucht. Maar van zodra ze haar lot aanvaardt, is er geen weg terug. Ze moet vooruit en de zaken zo goed en zo kwaad als dat gaat aanpakken. Ze beseft dat ze de geschikte persoon is om de troon te bestijgen, daar komt het op neer. In die zin is het haar ultieme wens om haar opgelegde pad te volgen.

Bestaat er een parallel tussen jouw pad en dat van Dany?

Emilia Clarke: Absoluut. 100%. Het is verontrustend hoezeer we elkaars echo zijn. Niet letterlijk natuurlijk: ik heb geen draken. Maar we waren allebei naïeve, jonge individuën die aan het begin van een compleet nieuwe ervaring stonden en ik heb het gevoel dat ik samen met haar opgegroeid ben en bijgeleerd heb. In die zin is het wel leuk, want je hebt het gevoel dat je er niet alleen voor staat. Misschien klink ik nu wel als een volslagen pretentieuze actrice, maar het zij zo. Het is de absolute waarheid.

Waar film je je scènes?

Emilia Clarke: Bijna al mijn scènes werden in Dubrovnik opgenomen. Alleen de CGI-scènes gebeurden in Belfast. Kroatië is een verbluffend mooi land, echt prachtig. Ik beleefde er een schitterende tijd. Al had ik een paar extra vrije dagen om er meer van te genieten wel op prijs gesteld…

Hoe zat het dit keer met de kostuums?

Emilia Clarke: Het leuke aan de kostuums voor dit seizoen was dat ik nu genoeg zelfvertrouwen had om sàmen te werken met de kostuumontwerpster, in plaats van alles gewoon te aanvaarden. Ook omdat ik wist waar Dany naartoe wil, en dat ze haar eigen stijl aan het ontwikkelen is. Wat echt wel cool is.

Hoe zou je haar stijl dan omschrijven?

Emilia Clarke: Omdat het tot haar doordringt dat ze een vrouw in een mannenwereld is, kiest ze voor een praktischer aanpak. Haar kostuum echoot waar ze mee te maken krijgt. Als iets haar pad kruist, dan kiest ze de kledij die ze nodig acht voor haar gedrag. En op het einde van het seizoen zegt ze simpelweg: basta, vanaf nu gebeurt het op mijn manier.

In seizoen 1 zat je lange tijd onder het slijk. Krijg je dit keer wat meer gelegenheid om je te wassen?

Emilia Clarke: Ja, dat was wel leuk aan Seizoen Twee: ik ben doorgaans proper. Het slijk schijnt anderzijds wel goed te zijn voor je teint…

Wat vond je van de meer fysieke aspecten van het filmen: de vecht- en ruiterscènes, de actietaferelen?

Emilia Clarke: Daar zet ik graag mijn tanden in, dus ik vond het leuk. Goed acteren is dikwijls nauw verbonden met het verleggen van je lichamelijke limieten. Je brein wordt uitgeschakeld en focust zich op de situatie. En aan het eind van de dag ben je natuurlijk afgepeigerd, maar daar hou ik wel van.

Je bent eigenlijk een brunette. Hoe krijg je dat klassieke platinablonde Targaryen-haar?

Emilia Clarke: Dat is een pruik. Elke ochtend breng ik tweeëneenhalf uur door bij de kapper om mijn echte haar te verbergen. Dat wordt eerst gevlecht in cornrows en platgelegd en daarna onder een kaalkopkapje weggestopt. Dat kapje wordt beschilderd en daarbovenop komt dan de pruik.

Als je jezelf uiteindelijk in de spiegel te zien krijgt, zie je dan iemand anders?

Emilia Clarke: Zeker wel. Het is absoluut geen lachertje onder de loden zon in een Kroatische steengroeve, maar jawel, ik vind het prachtig om een complete metamorfose te kunnen ondergaan. En er zijn twee voordelen aan: als acteur kun je in de spiegel kijken en iemand anders zien, en als gewone mens kun je je zonder problemen op straat begeven zonder dat iemand je herkent!

Wat vind je van de fans op events als Comic-Con?

Emilia Clarke: Dat was… oh my God! Ik voelde mezelf als een echte rockster. Dat was ongelofelijk, waanzinnig en gevaarlijk voor je ego. Die mensen zijn zo dol op de boeken en je personage en het is erg leuk en ongelofelijk fantastisch om dat allemaal te horen. Maar terzelfder tijd is het erg overdonderend. Er waren heel wat mensen verkleed als Dany en ik moet zeggen dat ze er buitengewoon uitzagen.

Slotvraag: als dit een spel is, wie wordt de winnaar?

Emilia Clarke: Lieve help. Geen idee. Ik heb er gisterenavond nog aan gedacht. Het is alsof je personages een kaartspel ziet spelen. Wie heeft strategisch gezien de beste kaarten? Maar in de loop van een seizoen begin je in het hoofd van die mensen door te dringen en nieuwe zaken te zien, zoals: “Daar zul je de mist ingaan” of “Nee, je bent uit het juiste hout gesneden.” Je begint uiteindelijk je eigen morele kompas in vraag te stellen omdat je hen aan het werk ziet en denkt: “Wel, hij faalde en stierf door het maken van die keuzes, en die andere kerel blijkt aan de winnende hand door die keuzes.” Volgens mij is dat ook een reden waarom de mensen zo van Game of Thrones houden. De reeks zet je geest aan het werk en er zijn zoveel verschillende manieren waarop je verbanden kunt leggen.

Bron: HBO Nederland

  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest
This div height required for enabling the sticky sidebar