Schrijver Peterson vertelt hoe Dothraki en High Valyrian zijn ontstaan

David J. Peterson in Gent
David J. Peterson in Gent

David J. Peterson creëerde de Game of Thrones talen Dothraki en High Valyrian. Tijdens Festival van het Geschreven woord in Gent, vertelde hij hoe hij te werk gaat. En wij waren daar bij.

In de categorie bijzondere banen, hoort die van het creëren van talen voor tv-series zeker thuis. Toch zijn er mensen die daar hun boterham mee verdienen. David J. Peterson is zo iemand. Voor Game of Thrones bedacht de Amerikaan de talen Dothraki, High Valyrian en een taal die uiteindelijk niet gebruikt werd in de serie. Ook voor Marvel’s Doctor Strange en Netflix Bright kroop hij in de pen om een nog niet-bestaande taal te bedenken.

First things first: geschiedenis en cultuur

Tijdens een lezing in de mooie theaterzaal van de Vooruit in Gent, vertelt hij over zijn werk. Al snel wordt duidelijk dat het bedenken van een nieuwe taal een flinke klus is. Voor het schrijven van onder anderen Dotraki begint hij met het nadenken over de geschiedenis van de nieuwe taal: uit welke tijd stamt het en welke woorden zijn belangrijk. In Game of Thrones is het paard een belangrijk ‘vervoermiddel’ nadenken over woorden voor auto’s zijn dan niet aan de orde.

Dotraki en High Valyrian hebben eigen grammatica

Als de geschiedenis en cultuur in kaart zijn gebracht, begint de echte puzzel. Aan de hand van emjio’s, foto’s of tekeningen maakt hij beslissingen voor de allereerste basiswoorden. Dan denkt hij na over de opbouw van de taal. Want zo’n nieuwe taal is opgebouwd als talen die we kennen, met regels voor grammatica.

Maar, een verzonnen taal is nooit gebaseerd op een bestaande taal. “Het zijn op zich staande talen, ik heb nog nooit meegemaakt dat iedereen vindt dat het op een specifieke, al bestaande taal lijkt. Als dat zo is, moet ik achter mijn oren krabben. Meestal hoort iedereen er wat anders in,” zegt Petersons.
“De talen die ik bedenk zijn niet gebaseerd op bestaande talen, meestal hoort iedereen er wat anders in”

Technisch gezien, steken de talen perfect in elkaar. En juist daardoor zit er veel tijd in de creatie. In de ideale wereld, zou hij er zes maanden voor uittrekken. Meestal gunnen filmproducenten hem minder tijd. “Een maand of drie, vier is wel het minimale wat ik nodig heb om echt iets goeds aan te leveren.”

Peterson geeft geen taalles

Acteurs gaan niet bij Peterson op taalles. Hij spreekt alle woorden in, zodat ze dat kunnen beluisteren. Geen van hen spreekt de taal echt. Volgens de Amerikaan hebben ze vaak geen idee wat ze precies zeggen. Zelf zou hij zelf ook niet in staat zijn om de talen vloeiend te spreken. “Als je een taal echt wil beheersen, dan moet je hem spreken. Ik heb niemand die de talen ook echt kent en oefen dus niet. Theoretisch weet ik er alles over. Maar in de praktijk, denk ik dat het een lastig verhaal wordt haha.”

De talenbedenker bestudeerde twintig talen en zegt er twee – Engels en Spaans – vloeiend te spreken. Hij brak door als talenschrijver voor tv-series en films, toen hij een schrijfwedstrijd voor Game of Thrones won. Sinds dat moment, staat zijn telefoon roodgloeiend en sleept hij de ene na de andere opdracht binnen.